Faktaa liikelahjoista


Miksi mainos- ja liikelahjoja annetaan?

Liikelahjojen tarkoitus on vahvistaa vanhoja liikesuhteita sekä auttaa solmimaan uusia. Mainoslahjojen tehtävänä on pitää yrityksen tai tuotteen nimi asiakkaiden mielessä ja nostaa yrityksen tunnettuvuutta. Tunnettavuuden nousu tuo yritykselle lisää uusia asiakkaita. 

Mitä ovat mainos- ja liikelahjat?

Usein liike- ja mainoslahjat jaetaan neljään pääryhmään:

1. Mainoslahjat ovat edullisia suurelle yleisölle jaettavia mainostuotteita.
Mainoslahjan hinta on keskimäärin 0,50 - 2,00 €, joten niitä voi antaa tai jakaa ilmaiseksi. Mainoslahja on parhaimmillaan käyttöesine, joka jää saajalle muistoksi ja muistuttaa lahjan antaneen yrityksen.


2. Myynninedistämistuotteet. Tyypillisiä
myynninedistämislahjoja ovat pipot, lippalakit, t-paidat, grillikintaat, rantapallot, sateenvarjot jne. Uusimpia trendejä tässä kategoriassa ovat mm. usb-muistitikut. Jakomäärä yrityksestä riippuen 500-2 000 kpl vuodessa ja lahjan arvo 2,5-9 €.


3. Liikesuhteen ylläpitämiseksi annettavat lahjat eli liikelahjat.
Näistä lahjoista käytetään myös nimityksiä yrityslahjat ja asiakaslahjat. Liikelahjoina kannattaa käyttää vain korkealaatuisia merkkitavaroita. Suurin osa joululahjoista kuuluu tähän ryhmään. Näitä annetaan yleensä 100-300 kpl vuodessa ja lahjan arvo on 14-30 €.


4. Vip-lahjat avainasiakkaille. Ryhmän tuotteet yritys jakaa asiakasyritysten liikkeenjohdolle ja tärkeimmille asiakkaille. Yrityskohtainen vuosikulutus n. 50 kpl ja lahjan arvo voi olla yli 50 €. Merkkipäivänä annettavat lahjat saattavat olla hyvinkin arvokkaita.